
Det är lätt att tro att kallsådder eller vintersådder innebär att det måste vara många minus och snö för att lyckas. Men det handlar helt enkelt om att så tåliga fröer som klarar minusgrader för att låta dem gro i sin egen takt när vårvärmen kommer.
för mig som bor i södra delarna av Sverige är det därför en fördel att så kallsådderna relativt sent, jag brukar göra det efter köldperioden vi ofta får i februari. Det här för att om jag sår tidigare kan det hända att vi får så pass milt att det gror precis innan vi får vår ordentliga kyla och då kan de ta skada av det.
Just morötter, palsternacka och persilja får jag alltid bättre resultat av när jag kallsår dem direkt på växtplatsen så tidigt som möjligt.
Och är marken frusen sår jag dem direkt på den frusna jorden och toppar med upptinad jord. Har vi snö har jag även skottat undan snön och sått.
I den här videon får du se 4 lika sätt jag kallså på för att få så stor skörd som möjligt och jag använder samma metod sedan många år tillbaka, för den fungerar lika bra i pallgrage som i större frilandsodling. Det är så enkla metoder att det går otroligt snabbt och smidigt att göra.
Hoppas du blir inspirerad och sugen på att kallså på friland om du inte redan provat det.
Dela gärna dina kallsådder inne i facebookgruppen också att att vi kan inspirera varandra.
Kram Malou