
Inte bara hos mig utan även hos andra har kållarverna kommit med besked! Och samtidigt har nästan inga fysiska butiker Turex inne.
Här hos mig råkade larvskyddet läggas fram i alldeles för varm temperatur av maken så jag var helt utan precis innan vi åkte på semester. Så vad gjorde jag då?
Jo, på med kålnätet, kukade igenom plantorna i all hast och hoppades på det bästa. Resultatet blev kållarver som lever loppan i skydd under kålnätet....
Så vad gör man då när man inte hinner beställa hem från nätet och det är slut i butiken - samtidigt som hundratals larver äter sig igenom varenda planta.
Jo, det är bara att börja leta och klämma. Så här får du se hur jag går igenom mina plantor, noga, en efter en.
Jag tappade räkningen men uppskattar det till ungefär 300-400 larver bland mina plantor. Och även om jag inte fått tag på alla så gör de få som är kvar inte alls lika stor skada som om alla fått leva vidare.
Sen vill jag passa på att skicka ett varmt tack till Lena som är medlem här i Trädgårdslivet som svängde in på uppfarten igår kväll med en förpackning Turex. Så nu kommer även de små rackarna som jag förmodligen missat att försvinna de också. Tack snälla Lena!